Průjezd železničním uzlem Ústí nad Orlicí
Příjemce:
Správa železniční dopravní cesty, státní organizace
Místo realizace projektu:
Pardubický kraj
Přesné místo realizace:
Ústí nad Orlicí
Datum zahájení:
14.12.2012
Datum ukončení:
31.7.2015
Datum schválení projektu Řídícím orgánem OP Doprava:
16.10.2013
Datum schválení projektu Evropskou Komisí:
15.12.2015
Projekt schválen v rámci prioritní osy:
1 - Modernizace železniční sítě TEN-T
Oblast podpory:
1.1 - Modernizace a rozvoj železničních tratí sítě TEN-T včetně železničních uzlů
Zdroj financování EU:
Fond soudržnosti
Schválený příspěvek z fondů EU:
763 623 973 Kč
Celkové náklady projektu včetně DPH:
1 381 577 252 Kč
certifikováno – příspěvek EU:
701 627 475 Kč (k 22.11.2024)
|
|
Zobrazit polohu projektu na mapě
|
Základní informace o projektu:
Z důvodu odstranění propadu rychlosti na 70 km/h stavba obsahovala přeložku tratě v prostoru Mendrik, která umožnila zvýšení rychlosti až na 160 km/h pro soupravy s naklápěcí technikou. Přeložka byla vedena z důvodu zátopového území na soustavě tři mostů přes řeky Třebovka a Tichá Orlice a přes silnici II/315.
Ve stanici byly zrušeny dva úrovňové železniční přejezdy, které byly nahrazeny podchodem pro pěší a cyklisty a novým komunikačním napojením městské části Kerhartice. Vzhledem ke změně v přístupu ke stanici bylo vybudováno i nové přednádraží se zastávkami hromadné dopravy a parkovištěm pro dopravu individuální.
Ve stanici byla vybudováno nová mimoúrovňová nástupiště s bezbariérovým přístupem podchodem pro cestující.
Rekonstruovány byly všechny mostní objekty. Nové mostní objekty jsou na přeložce Mendrik a jako náhrada za rušené úrovňové železniční přejezdy.
Z hlediska pozemních objektů je nejvýznamnější nová provozně technologická budova pro řízení provozu a pro umístění drážních technologií. Cestujícím slouží stávající výpravní budova spolu se vstupním objektem na druhé jižní straně kolejiště u vstupu do podchodu pro cestující.
Stavba byla doplněna o protihlukové stěny a individuální protihluková opatření podle zpracované Hlukové studie.
Stanice byla vybavena novým zabezpečovacím zařízením - elektronickým ústředním stavědlem. V rámci projektu stavby byl nasazen sytému ERTMS v souladu s ustanoveními bodu 7.2.3 s tím, že subsystém je vybaven funkcemi a rozhraními třídy B podle TSI CR CCS, přílohy B a montážní připraveností pro třídu A.
Stanice je také vybavena novým sdělovacím zařízením (přenosové a telekomunikační systémy) spolu s rozhlasovým zařízením, informačním systémem pro cestující a kamerovým systémem. Přenosový systém GSM-R byl ve stanici již vybudován.
Aktuální stav:
realizace projektu ukončena
Další informace:
Současná technická úroveň posuzované železniční infrastruktury nebyla vyhovující, ať už po stránce traťových rychlostí, úrovně zabezpečení přejezdů, zabezpečovacího zařízení staničního i traťového, průjezdného průřezu, traťových tříd, atd. Oblast zabezpečovacího zařízení byla klíčová, neboť zastaralé systémy zvyšují podíl lidského činitele. To má za následek vyšší nákladovost železniční dopravy a především vyšší riziko nehod. Rovněž průběžná obnova dopravní cesty byla nedostatečná. Dlouhodobě tak docházelo k celkovému zhoršování technického stavu.
Realizací projektu došlo k odstranění propadu rychlosti na trati, odstranění dvou nebezpečných úrovňových železničních přejezdů a dosažení třídy zatížení D4 a prostorové průchodnosti trati pro ložnou míru UIC GC. Železniční uzel byl vybaven novým moderním elektronickým zabezpečovacím zařízením. Byly odstraněny dosluhující stavební objekty a technologické soubory. Zvýšila se bezpečnost dopravy, snížilo se významně riziko nehod a došlo k úspoře provozních nákladů a nákladů na údržbu infrastruktury.
Poslední aktualizace údajů:
25.9.2017
Fotografie - stav před realizací:
Fotografie - realizace:
Fotografie - dokončený stav: