Modernizace trati Rokycany - Plzeň
Příjemce:
Správa železniční dopravní cesty, státní organizace
Místo realizace projektu:
Plzeňský kraj
Přesné místo realizace:
Plzeň, Dýšina, Chrást, Kyšice, Rokycany, Ejpovice
Datum zahájení:
1.7.2012
Datum ukončení:
15.8.2015
Datum schválení projektu Řídícím orgánem OP Doprava:
5.6.2012
Datum schválení projektu Evropskou Komisí:
7.12.2016
Projekt schválen v rámci prioritní osy:
1 - Modernizace železniční sítě TEN-T
Oblast podpory:
1.1 - Modernizace a rozvoj železničních tratí sítě TEN-T včetně železničních uzlů
Zdroj financování EU:
Fond soudržnosti
Schválený příspěvek z fondů EU:
1 604 188 303 Kč
Celkové náklady projektu včetně DPH:
3 150 052 805 Kč
certifikováno – příspěvek EU:
1 593 557 360 Kč (k 22.11.2024)
|
|
Zobrazit polohu projektu na mapě
|
Základní informace o projektu:
Projekt řešil komplexní modernizaci traťového úseku mezi Rokycany a Plzní, spojenou s výrazným zkrácením jízdních dob díky zkrácení úseku o 6,1 km a zvýšení traťové rychlosti.
Úsek Rokycany – Plzeň se nachází na elektrifikované dvoukolejné trati č. 170 Praha – Plzeň, která tvoří nejdůležitější část celé západní větve III. tranzitního železničního koridoru (TŽK) Praha – Plzeň – Cheb – st. hranice s Německem. Kromě klíčové relace Praha – Plzeň se na tomto úseku v dálkové dopravě uskutečňují další významné relace-např. Praha – Cheb, Praha – Domažlice, Praha – Klatovy a rovněž mezinárodní relace Praha – München a Praha – Nürnberg. Zároveň je na tomto úseku silná příměstská doprava mezi Rokycany a Plzní. Výrazné vylepšení parametrů trati v tomto úseku má přínos pro velmi početnou skupinu cestujících
Aktuální stav:
realizace projektu ukončena
Další informace:
Stavbu je možné rozdělit na tři hlavní části: Rokycany - Ejpovice , Ejpovice - Plzeň – Doubravka (mimo) a Plzeň – Doubravka – Plzeň hl.n. (mimo).
Úsek Rokycany - Ejpovice byl dlouhý 4893 m ve většině své délky využívá stávající tratě. Zatímco stávající rychlost byla v tomto úseku 90-95 km/h, po modernizaci to je 120-125 km/h pro klasické soupravy a 160 km/h pro jednotky s naklápěcí skříní. Aby bylo možné dosáhnout vyšší a homogenní rychlosti, byly provedeny směrové úpravy vedení trasy. Největší z nich je 1090 m dlouhá přeložka tratě přibližně mezi dálničním mostem a zast. Klabava, která vylepšila směrové poměry dvou protisměrných oblouků s malým poloměrem. Zastávka Klabava byla zrekonstruována v dnešní poloze, zastávka Ejpovice byla přestavěna na novou žst. Ejpovice, která převzala funkci odbočné železniční stanice pro trať do Chrástu a Radnic. Nová žst. Ejpovice se skládá ze dvou hlavních průjezdných kolejí, jedné předjízdné a jedné kusé koleje pro potřeby odbočné trati.
V případě 9255 m dlouhého úseku Ejpovice - Plzeň Doubravka (mimo) tvoří jeho větší část 6482 m dlouhá přeložka trati, jejíž hlavní stavbou byla dvojice jednokolejných tunelů s délkou 4150m. Díky novému trasování se odstranil závlek trati přes Chrást a celý úsek mezi Ejpovicemi a Plzní se zkrátil přibližně o 6 km. Traťová rychlost je na přeložce 160 km/h pro všechny vlaky. Po zapojení VRT byla traťová rychlost na přeložce zvýšena až na 200 km/h. Stávající trať v úseku Ejpovice - Chrást byla zjednokolejněna a slouží pouze regionální dopravě pro vlaky do Chrástu a Radnic. Trať v úseku Chrást - Plzeň-Doubravka byla snesena.
Úsek Plzeň – Doubravka – Plzeň hl. n. (mimo) byl dlouhý 1 725 m a nachází se v zastavěném území města Plzně, byl zrekonstruován ve stávající stopě trati. Zastávka Plzeň-Doubravka byla rekonstruována v současné poloze. Traťová rychlost za zast. Plzeň – Doubravka klesala na 110 km/h pro všechny vlaky a později na 80 km/h, což byla plánovaná rychlost v plzeňském železničním uzlu (po dokončení navazující stavby Uzel Plzeň). Vzhledem k husté zástavbě podél trati byla v tomto úseku věnována velká pozornost protihlukovým opatřením, byla provedena jak výstavba protihlukových zdí, tak individuální protihluková opatření na soukromých objektech.
Poslední aktualizace údajů:
1.11.2017
Fotografie - stav před realizací:
Fotografie - realizace:
Fotografie - dokončený stav: